تجهيزات پزشكي تجهيزات پزشكي .

تجهيزات پزشكي

انواع استند ها و ويژگيهاي آن

ويژگي ها و انواع استنت

 

سالانه عده زيادي از مردم در جهان دچار حمله قلبي مي شوند. از آنجا كه بيشتر حملات قلبي ناشي از بيماران سرخرگ كرونري(CAD) است ،آگاهي از چگونگي روند اين بيماري، راه هاي جلوگيري از آن و روش‌هاي درماني ممكن بسيار ضروري است .كرونا به طورعام به معني تاج است و دو سرخرگ تغذيه كننده قلب را سرخرگ هاي كرونري مي نامند، زيرا قلب را مانند يك تاج در بر مي گيرند.CAD معمولا از تشكيل پلاك هاي چربي در سرخرگ‌ها ناشي مي‌شود كه اگر اين انسداد كامل شود، بيمار دچار حمله قلبي مي شود.
سرخرگ كرونري راست از آئورت جدا شده به پايين و طرف راست خون مي رساند و سرخرگ كرونري چپ كه داراي دو شاخه اصلي است، وظيفه خون رساني به ساير نقاط را بر عهده دارد. سلول هاي موجود در ماهيچه قلب، اكسيژن خود را از خون سرخرگ هاي كرونري مي گيرند. سطح داخلي سرخرگ‌هاي سالم اندوتليوم صاف است. اما در بيماري سرخرگ كرونري اين سطح نا هموار شده، جريان خون را كند و متلاطم مي كند. 


         
علل ايجاد بيماري گرفتگي عروق كرونري(CAD)
• اختلالات مادرزادي
• اسپاسم(انقباض مداوم)سلول هاي ماهيچه اي مجاور رگ ها
• معمول ترين علت انسداد سرخرگي، آترواسكلروز(Atherosclerosis)است. 
 آترواسكلروز، تجمع مواد چربي، داخل و روي ديواره سرخرگ است. انسداد هنگامي آغاز مي شود كه كلسترول موجود در خون روي ديواره داخلي سرخرگ ها، رگه‌هاي چربي ايجاد كند. اگر اين ديواره آسيب ببيند يا سطح آن ناهموار شود، تشكيل رگه هاي جديد تسريع خواهد شد. اين روند مي تواند از اواخر نوجواني آغاز شود. اما در خانم ها هورمون هاي زنانه تا حدي از ايجاد آترواسكلوز جلوگيري مي‌كند.اين رسوبات چربي، به تدريج انباشته شده و با بافت فيبري، اجزاي متفاوت خوني و كلسيم به هم متصل مي شود و يك پلاك سخت را ايجاد مي كند، در اين هنگام ديگر خون نمي تواند با جريان آرام از سرخرگ بگذرد.
              
گاهي اوقات سرخرگ تنگ شده، ناگهان و به طور كامل با يك لخته خوني مسدود مي شود و حمله قلبي رخ مي‌دهد. وجود پلاك خود مي تواند به تشكيل لخته كمك كند، زيرا وقتي يك پلاك شكسته و پاره مي شود، بدن پلاك هايي را براي بستن محل پارگي مي فرستد، اين پلاك ها مي توانند در محل پارگي لخته هايي ايجاد كنندكه سرخرگ را كاملا مسدود كند.


استنت ها


استنت ها وسيله هايي محكم هستند كه براي كار به عنوان يك چارچوب موقت يا دائم به منظور ثابت نگه داشتن يا افزايش قطر ديواره داخلي يك رگ كاربرد دارد.  اين تكنيك شامل جايگذاري  يك وسيله فلزي مشبك در محل باريك شده درون سرخرگ است كه استنت را بر روي بالن انتهاي كاتتر قرار مي دهند و سپس به محل مسدود شدن درون سرخرگ هدايت مي كنند.                                                             
 استنت ها به چهار گروه اصلي تقسيم مي شوند:
 استنت هاي فنري شكل                                                           
با قطري كه در ابتدا كوچك بوده و با برداشتن قيودي، به قطر از پيش تعيين شده مي رسد.


 استنت ها با حافظه گرمايي

 
كه در آنها فلز نيتينول كه داراي حافظه گرمايي است به كار  رفته و با اعمال گرما شكل خود را از دست مي دهند و سپس در محيط بيولوژيك دوباره شكل اصلي خود را به دست مي آورند.  
استنت هاي بالني
كه بر مبناي اصل تغيير شكل الاستيك يك فلز پس از گذر از محدوده پلاستيك خود تغيير شكل داده و به ابعاد خود مي رسند و براي هميشه در اين ابعاد باقي مي مانند.            

استنت ها از جنس پليمرهاي تخريب پذير بيولوژيك
كه به عنوان بسترهايي باعمر محدود به كار رفته يا به عنوان وسايل رهايش دارو در حين تخريب به كار  مي روند.

ويژگي هاي استنت هاي كرونري


• انعطاف پذيري در جهت طولي
• ميزان كاهش قطر يا عقب نشيني
• درجه حساسيت نسبت به اشعه X
• درصد كوتاه شدن
• مساحت سطح فلزي در حالت انبساط يافته
• ايمن بودن در برابر MRI
• جنس مواد سازنده

مواد سازنده استنت


1-فولاد زنگ نزن (Stainless steel)
2- فولاد زنگ نزن با پوشش پليمري
3- مواد پليمري
جدول 1 - تعدادي از استنت هاي ساخته شده از فلزات را نشان  مي دهد.

 
مشكلات فلزات در زمينه ساخت استنت ها


1- فلزات به علت كشش سطحي بالا ، سطح لخته زا ايجاد مي‌كنند.
2- فلزات به دليل خصوصيات ساختاري خود داراي بار الكتريكي مثبت هستند.
3- طولاني شدن گذاشتن استنت باعث خوردگي،ناپايداري و سوراخ شدن ديواره رگ مي شود.
4- در درازمدت بافت اضافي در درون استنت ايجاد مي شود.

روش حل مشكلات استنت هاي فلزي


استنت ها با پوشش پليمري
براي حل مشكلات استنت هاي فلزي از استنت‌هايي با روكش پليمري كه با مواد ضد انعقاد مانند هپارين،تاكسول،هيرودين،ويوزوكيناز پوشانده شده است استفاده مي‌شود.

در پايان اميدوارم  با بررسي همه جانبه اين بيماري و ارائه راهكارها و نوآوري‌ها در زمينه استنت هايي با پوشش هاي پليمري رهايش كننده دارو ، در راستاي درمان اين بيماري بتوان در كشورگام هاي مثبتي را برداشت.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۴۱:۵۱ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :